Strona stworzona z myślą o sportowcach.
Sprawdź nas: bodyworld.pl

Przed treningiem kofeina, nie kawa!

Przed treningiem kofeina, nie kawa!

Badania wpływu kofeiny na wytrzymałość sportowców w wymagających dużego wysiłku w takich dziedzinach jak pływanie, kolarstwo torowe,  sporty drużynowe czy ćwiczenia aż do wyczerpania wykazały jej korzystne efekty. W wielu badaniach naukowych kofeina wykazała podniesienie maksymalnej siły skurczu mięśni szkieletowych o ok 7%. Jak więc do takich treningów i poprawie wyników ma się wypicie 2 i więcej filiżanek kawy przed treningiem?

Po pierwsze musimy zrozumieć, że kofeina nie równa się kawie. Dlaczego? Kawa prócz kofeiny zawiera wiele (setki) różnych substancji, z których niektóre nie sprzyjają sportowej wydolności. No i oczywiście zawartość kofeiny w kawie. Przeciętna kawa zawiera w sobie ~100mg kofeiny, podczas gdy dawki czystej kofeiny podawanej do testów medycznych to ~4-6mg na kg masy ciała! A więc ile filiżanek kawy musiałbyś wypić, aby dostarczyć jej odpowiednią ilość?

W przeprowadzonych badaniach wykazano różnicę między spożywaną kofeiną a kawą na wydolność treningową. Do testów poddano ochotników w biegu na czas na dystansie 10 km, podano im czystą kofeinę w ilości 4,5mg na kg masy ciała, pozostałym ochotnikom natomiast równoważną dawkę kawy na godzinę przed biegiem. W obu grupach stężenie kofeiny było podobne, jednak rezultaty w wynikach już nie. Pigułki kofeinowe poprawiły wytrzymałość o ~33%, obniżając czas dotarcia do mety z 41 na 32 minuty, podczas gdy równoważna dawka pochodząca z wypitej kawy nie dała żadnych pozytywnych efektów.

Dodaj komentarz

Najnowsze artykuły

Blog Pure Sport
Strona stworzona z myślą o sportowcach.
Strona: http://pure-sport.pl
Email: admin@pure-sport.pl